Online hulpverlening

Online hulpverlening
Internet maakt steeds meer deel uit van ons dagelijks leven. Internet bied niet alleen het gemak van het vinden van informatie en het leggen van contact, maar ook voor hulpverlening bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen wordt het internet steeds meer gebruikt. Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt nieuwe doelgroepen.
Deze training biedt u de kennis, handvaten en vaardigheden voor het online hulpverlenen binnen uw organisatie.
Wat u leert
Kennis op doen over de inhoud van online hulpverlening. Gesprekstechnieken/vaardigheden ontwikkelingen binnen de online hulpverlening, door middel van oefeningen. Zicht krijgen op de kern van de vraag of boodschap van de hulpvrager en hier effectief op kunnen reageren.
Tijdens de training komen de volgende onderdelen aanbod
- Wat is online hulpverlening?
- Hulpvormen binnen de online hulpverlening
- Gesprekstechnieken bij een chatgesprek
- Doelgerichtheid d.m.v het vijf-fasenmodel
- Methodieken in online hulpverlening.
- Stappenplan voor het gestructureerd lezen en beantwoorden van een email
- Behandeltechnieken bij online hulpverlening
- Behandelstrategieën bij online hulpverlening
- Behandelfasen bij online hulpverlening
- Kwaliteitsbewaking
Werkwijze
In deze training wordt gewerkt aan de hand van casussen en praktijksituaties
Doelgroep
Hulpverleners die kennis en vaardigheden willen vergroten in online hulpverlening
Omvang, data en tijd
In overleg met de opdrachtgever